vardag på Zanzibar!

 

 

Hej Bloggen!

 

Det var ett tag sen sist..Den här veckan har varit intressant. I tisdags så träffade jag Birgitta och Svenne, ett äldre par som driver en kristen bokshop i centrala stan. Den är inte särskilt uppdaterad och det behövs mycket ny kristen litteratur och musik för att bygga upp Guds församling här och också för att nå ut till allmänheten med evangelium. Vi pratade mycket och jag ska hjälpa dem att skriva brev och tigga nya böcker från olika ”Kristna Ministries”. Vi ska också kontakta Tanzanias Bibelsällskap i Dodoma, åka till Dar-es-salaam så småningom så jag får träffa de som Birgitta köper in Biblar av idag osv. Affären är enda stället på hela ön där folk kan få tag på en Bibel och det är ju väldigt viktigt att vi fortsätter att tillhandahålla Guds Ord till människor.

I tisdags kväll hade vi ett underbart Bibelstudium utomhus under en palm och några andra träd. Det är bäst att sitta ute i skuggan där vinden fläktar lite i värmen. I går kväll hade vi också en mycket bra träff med det Engelska teamet, alla var närvarande som finns med på listan och vi fick mycket uträttat.

Jag bad igår förmiddag att Den Helige Ande skulle hjälpa mej att hitta en snygg dräkt inför morgondagens stora happening, Bishop Dickson Kaganga ska ordineras som Biskop och cermonin är imorgon.

Jag bakade en kaka också igår förmiddag och tog med den till Advokatbyrån som hjälpt till med att ordna kontraktet för mej som volontär i församlingen så att jag fick uppehållstillstånd i 2 år. De ville ha feedback på hur det gick så därför gick jag dit igår.  Efter det så gick jag till stan för shopping av dräkt och jag letade..jag har letat tidigare i veckan också men inte hittat nåt bra. Till slut köpte jag en glass istället och när jag kom i en trång gränd i Stown Town så är det en försäljare som också äter glass och vi börjar skoja med varandra om vilken som smakar bäst, hans eller min??=)

Han ber mej komma in i hans shop men jag säger att jag är ute efter en dräkt för ett särskilt tillfälle, då säger han följ med mej här..så går vi igenom en massa gränder till en korridor med en massa kläder och där sitter ännu en försäljare som tar med mej till den sista av alla dräkter de har kvar nu efter jul och nyår. Den är den design jag ville ha och den är i min storlek och priset är överkomligt! Haha..Vad skulle jag göra utan Den Helige Andes hjälp??!! Han har hjlpt mej otaliga gånger med just shopping.

Efter denna lyckade shoppingtur var jag grymt svettig och mycket törstig, jag gick till ett känt arabiskt ställe och tog en dricka först och då inbjuder ett gäng araber och afrikaner mej till deras bord och vi börjar prata och jag får ge evangelium till dessa muslimer..det är helt otroligt hur Gud är med och leder här! En av dessa araber bor i Kigamboni, granne med TAG kyrkan där January Kaganga är pastor och han vill att jag hälsar på nästa gång jag är där. Den här mannen är ”Deputy” i det området, han visade mej sitt id-kort. Det slutade med att de betalade för min mat och allt och körde mej till kyrkan för mitt möte och de vill träffas på lördagkväll efter biskopsceremonin för att prata mer om tro och Bibeln. Gud har verkligen sina vägar för att ordna kontakter. De andra i gänget var businessmen och de reste mycket, de kämde till Mpongwe mission i Zambia m.m

Det var en fantastisk upplevelse att dessa män som alla var muslimer var så öppna för Kristus och evangeliet. De var mycket imponerade att en ung kvinna som jag själv lämnat all bekvämlighet i Sverige och kommit hit för att jobba i kyrkan. Ibland talar handlingar mer än ord..i detta fallet var det så…

Nu ska jag åka till kyrkan för bön…

 

På återseende!

Isa=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0